Fane

       Doamne, nu pot să nu mă gândesc, pe gerul ăsta de crapă pietrele, ce-o fi cu el… Ştiu, a trecut ierni mult mai grele din 2004 până acum. Şi a supravieţuit. Dar era şi el mai tânăr, mai vânos, mai plin de haz.

       Ştefan îl cheamă, de fapt. Acum a îmbătrânit şi atârnă pielea pe el. Ce să-i ţină cald? Păturica aia cu care-şi înveleşte picioarele? Sau sacul de deasupra? Poate umbrela pe care-o ţine zi şi noapte, iarnă şi vară deasupra capului?

       Ce să fac să-l conving? Refuză aproape totul. Casa lui unde nu mai vrea să se întoarcă niciodată. Să se gândească la nevasta lui care i-a înşelat aşteptările, pe fata lui care a vrut să-l ia de acolo. Preotul. Refuză să meargă, refuză să mai creadă că poate fi ceva bun în viaţa lui decât acestă lungă aşteptare sub streaşina unui bloc de cartier, lângă uşa gheenei. Fiecare zi curge la fel, alături de “prietenii” lui… De unde răsar, Doamne, oamenii ăştia fără căpătâi care-şi petrec ore-n şir, zilnic, pe lângă el, aducându-i să bea? Ei au casă de vreme ce vin şi pleacă. El nu poate merge -i s-au subţiat teribil picioarele!-, nu-i poate conduce la plimbare. Nici nu-i refuză, e drept, se bucură şi el de companie.

       Nu e, totuşi, beţiv, de câte ori vorbesc cu el, e coerent. Nu şi-a pierdut simţul umorului şi asta l-a făcut să treacă peste suferinţă mai uşor. Cred că n-aş fi rezistat nicio zi aşa cum trăieşte el de ani buni. Primeşte câte un coltuc de pâine, câte o sticlă de apă de chiuvetă şi aşa, din când în când, câte o bucătură mai bună. În rest, dispreţul şi ocara tuturor. Singurul lui prieten adevărat e un puiandru de câine, o corcitură de câine-lup, negru cu bej pe la colţul ochilor. Îl păzeşte, îl încălzeşte, îl ascultă, îl apără.

       Am văzut zilele trecute şi Ambulanţa, c-a dat dispoziţie Oprescu ca “aurolacii” să fie strânşi şi duşi la adăposturi… Halal! Bineînţeles c-a refuzat-o! Ştefan mi-a spus odată că el nu e câine, e mult mai groaznic acolo, la adăpost, decât sub balconul ăla…

       E comic dacă n-ar fi absurd. E absurd dacă n-ar fi tragic. Cum aş putea decât  numi decât tragică atitudinea lui încăpăţânată? De nedepăşit? S-a închis în dreptatea lui ca-ntr-un turn. Poate pentru că a fost, la rândul său, refuzat, înşelat. În orgoliul lui se crede biruitor…

       Şi totuşi ceva a primit Fane. A primit icoana Maicii Tale, Doamne, pe care o ţine mereu sub pernă şi o sărută plângând, spunându-mi: “O vezi? Ea mă ţine…”

       Într-adevăr, doar rugăciunile Maicii Tale, Hristoase Doamne, ne mai ţin! Te rog, ca toţi care citesc aceste rânduri, ajută-l să treacă peste noaptea asta!

       P.S.1  Am revenit. Ştefan nu mai e acolo… Am stat cu grijă toată noaptea şi azi-dimineaţă, înainte de a pleca la serviciu, am trecut pe la el. Sunt nedumerită şi tristă.  Să-l fi luat unul din “prietenii” lui? Să fi revenit Ambulanţa? Nu am avut timp să-ntreb… Şi pe cine?

       P.S.2 Fane nu era nici pe seară în “cuibul” lui. Nu vreau să mă gândesc la ceva rău. Probabil c-a fost dus la un adăpost de noapte. Mulţumesc celor care au avut un gând bun pentru el.

10 thoughts on “Fane

  1. Florin M.

    Episodul cu icoana imi aduce aminte de fetita din Tzar…
    Din pacate, multi ne pricepem la comentarii, ne induiosam usor, dar nu facem nimic, nici macar o vorba catre aceia, nici macar o vorba Domnului, seara, despre ei.

    Reply
  2. Pingback: 27 Ianuarie « Ioan Usca

  3. Alexandru

    Impresionanta relatare. O poveste trista de viata, ca atatea altele care “trec” pe langa noi sau noi trecem pe langa ele… Lesne aruncam “verdicte” dure la adresa acestor oameni, dar cine oare le stie cu adevarat dramele? Ii “ajutam” cu vorbele noastre dure, cu indiferenta noastra, cu judecatile pe care nu avem dreptul sa le emitem la adresa nimanui. Ce e de facut? Greu de spus… Si mai greu de facut… Numai iubirea lui Dumnezeu ii mai tine pe acesti nefericiti… Si dragostea neconditionata si sincera a acestor fapturi minunate care se pripasesc pe langa acesti semeni… Poza e teribila, cainele culcusit in bratele lui Fane face mai mult decat toate incercarile oamenilor… Pt ca el “intelege”! Mai bine decat nu stiu sa o faca oamenii…

    Reply
  4. Theodora Post author

    @Alexandru,

    foarte frumos ai spus “Numai iubirea lui Dumnezeu ii mai tine pe acesti nefericiti”. Intr-adevar, pe toţi ne ţine doar dragostea lui Dumnezeu şi niciun cuvânt nu e de ajuns să-I mulţumim.
    Imi pare rau sa te dezamagesc, dar fotografia nu-l surprinde pe Stefan, ci o scena tipica de pe strazile Londrei (se pare). Am aşezat-o aici doar pentru ca se potriveşte temei şi nu am vrut, desi as fi putut, sa pun aici chipul lui Stefan, e deja prea mult si aşa. E um om suferind, care nu se mai poate deplasa şi câtu-i ziulica de mare stă culcat sub un balcon, învelit cu o plapumă zdrenţăroasă. Are vârsta tatălui meu aproape, adică vreo 60 de ani. Ştie însă să glumească,e foarte vorbăreţ şi sociabil. Cineva i-a dat un mic radio ca să-i alunge urâtul. Căţelul stă în permanenţă la picioarele lui şi dacă se apropie cineva cu intenţii dubioase, îl mârâie…

    @Laurenţiu

    Din seara aceea, în care am scris acest post, după care a urmat una din cele mai geroase nopţi, cu un frig de -20°C, nu l-am mai văzut pe Ştefan şi nici nu mai ştiu nimic de el. “Cuibul” său a fost luat de cei de la REBU şi acum e ca şi cum n-ar fi existat nimeni acolo timp de aproape 6 ani. Sincer, mie mi se pare pustiu.
    Sper din toată inima să fie într-un adăpost pentru oamenii străzii.

    Reply
  5. Theodora Post author

    Samusocial din Romania:

    buna ziua,

    tocmai am vorbit cu colega mea de pe echipa de noapte si a fost in zona sa-l caute pe domnul Stefan. cei din zona, alti adulti ai strazii au spus ca peste iarna a venit o echipa a SMURD si l-ar fi gasit decedat. din pacate, mai multe informatii nu stiu.

    numai bine!
    (primavara lui 2013)

    Reply

Ce zici de asta?

